I NEWS OF THE WEEK

1316

SCIENTIFIC PUBLISHING

Elsevier to Editor: Change
Controversial Journal or Resign

The editor of the journal Medical
Hypotheses—an oddity in the world of scien-
tific publishing because it does not practice
peer review—will apparently lose his job over
the publication last summer of a paper that says
HIV does not cause AIDS. Publishing power-
house Elsevier this week told Editor-in-Chief
Bruce Charlton that it won’t renew his contract,
which expires at the end of 2010, and it asked
that Charlton resign immediately or implement
a series of changes in his editorial policy,
including putting a system of peer review in
place. Charlton, who teaches evolutionary psy-
chology at Newcastle University in the United
Kingdom, says he will do neither, and some on
the editorial advisory board say they may
resign in protest if he is fired.

Elsevier’s move is the latest in an 8-month
battle over the journal; it comes after a panel
convened by Elsevier recommended drastic
changes to the journal’s course, and five sci-
entists reviewed the controversial paper and
unanimously panned it.

Medical Hypotheses, which says it “will
consider radical, speculative and non-
mainstream scientific ideas” is the only
Elsevier journal not to practice peer review.
Scientist, entrepreneur, and author David
Horrobin, who founded the
journal in 1975, believed re-
viewers tend to dislike what
lies outside the scientific
mainstream. Charlton, who
succeeded Horrobin in 2003,
decides what gets published on
his own—although he occa-
sionally will consult another
scientist—and manuscripts are
edited only very lightly. =

It’s a policy that leads to
occasional wild and wacky
papers—a 2009 article for
which the author studied his
own navel lint became an instant classic—but
the journal is also a “unique and excellent”
venue for airing new ideas, says neuroscientist
Vilayanur Ramachandran of the University of
California (UC), San Diego, who published in
the journal 15 times himself and sits on its edi-
torial advisory board. “There are ideas that may
seem implausible but which are very important
if true,” Ramachandran says. “This is the only
place you can get them published.”

But the journal got in hot water in July after
Charlton accepted a paper, previously rejected

Peerless. Editor-in-Chief
Bruce Charlton refuses to
introduce peer review.

""" i T

] HIV-IDS: Nyt ot ol tarcly et
e Dl jocty,, M. Mickolson Dunia

L Allican AIIS - A iew perspetive

Fanruck®, ¢ lian Fiafa® i
S e T Wy et

by the Journal of Acquired
Immune Deficiency Syndromes, |
in which molecular virologist

Peter Duesberg of UC Berkeley
and colleagues assert that HIV
does not cause AIDS and that
medical statistics and demograph-

February 247, 2010
Uaar Professor Uuesberg,

| am writing regarding your artcle. 'HIV-AKDS hypothesis out of touch witl South Afcan AIDS - A mew
perspective | which was withdrawm as a Medical Hypotheses

As you know, following the recommendations of the extemnal expert panel, the anicke was seat out for
IﬂﬂE‘Eﬂﬂm peer review, unger the managemem of the Lancet edtonal team, |he arbcle was sentio |
fve extemnal reveewers, the reviewers' I'EPBG\S“ also DEII'q sentto you ahng wih thes letter.

Article-in-I'ress in ALigust 2004, |

In light ot the

ical data do not support the exis-
tence of amassive AIDS epidemic

Elsavier that your article should be permanently withdrawn. We are foliowmg this recomamendation, and
will adjust our withdrawal notice to read as follaws:

“This Arthcle-ln-Press has been permanently withdrawn,

TRjeCt e by the the Hanel has rec

in South Africa. Duesberg, a so-
called AIDS denialist, has dis-
puted the link between HIV and
AIDS since the 1980s.

Charlton says he is “agnostic”
on the question of whether HIV causes AIDS
but adds that even papers that are wrong can
make interesting points that make the reader
think. “If he believes that, he should have a
great big health warning on every page saying,
“This may be rubbish,”” says Nicoli Nattrass,
an economist at the University of Cape Town
who has studied the effects of AIDS denialism
in her country. “This is not just some stupid
academic debate. Many people in South Africa
still don’t believe HIV causes AIDS because
there are scientists who say so. And they are
dying because of it.”

After the paper’s publication, prominent
HIV scientists John Moore of
Weill Cornell Medical College in
New York City and Nobelist
Francgoise Barré-Sinoussi of the
Pasteur Institute in Paris wrote
Elsevier to ask that the paper be
withdrawn. Others asked the
National Library of Medicine to
delist Medical Hypotheses from
the MEDLINE database of bio-
medical literature, and called on
scientists to urge their librarians to
cancel the journal. (They also
took aim at a second AIDS paper
by molecular biologist Marco
Ruggiero of the University of Florence, which
they say was denialist in nature as well.)

Following the advice of a private external
panel, Elsevier told Charlton on 22 January that
Medical Hypotheses would have to become a
peer-reviewed journal. Potentially controver-
sial papers should receive careful scrutiny, the
publisher said, and some topics—including
“hypotheses that could be interpreted as sup-
porting racism”—should be off limits.

Elsevier also had its flagship medical
journal, The Lancet, organize a review of the

Withdrawn. Two Medical Hypotheses papers—including one by
Peter Duesberg—uwere retracted after five reviewers unanimously
panned them.

two papers by five anonymous experts. The
reviews, which have been obtained by
Science, were unanimously negative; they
said that the Duesberg paper was riddled with
errors and misinterpretations. “It does not
belong in a scientific journal,” one reviewer
wrote. On 24 February, Elsevier wrote
Duesberg that his paper—which had not yet
been printed and which the publisher had
pulled from the journal’s Web site in
August—would be “permanently with-
drawn.” Ruggiero received a similar letter.

Charlton calls the review a “show trial” and
says the publisher had no right to override his
editorial decision. On his Web site, he has pub-
lished a selection of more than 150 letters from
Medical Hypotheses authors who support him.
And on 12 February, 13 of the 19 board mem-
bers wrote Elsevier to demand that the papers
be returned to the journal’s Web site and to
reject the proposed changes to its editorial poli-
cies. Not having peer review “is an integral part
of our identity, indeed our very raison d’étre,”
the group wrote. But board member Antonio
Damasio, head of the University of Southern
California’s Brain and Creativity Institute in
Los Angeles, didn’t know of the letter and now
says that the paper should never have been pub-
lished. The signatories don’t all love the paper
either, says board member David Healy of
Cardiff University School of Medicine in the
United Kingdom. “It’s a defense of Bruce, not
of the Duesberg paper,” he says.

Duesberg says Elsevier’s measures are an
example of “censorship” imposed by the
“AIDS establishment.” But Medical Hypothe-
ses’ critics applaud the publisher’s latest step.
“It seems clear that Elsevier has come to realize
that there is a problem with Medical Hypothe-
ses and that they are doing what they can to
rectify it,” says Moore. ~MARTIN ENSERINK

12 MARCH 2010 VOL 327 SCIENCE www.sciencemag.org

Published by AAAS

CREDIT: (BOTTOM) COURTESY OF B. G. CHARLTON

Downloaded from www.sciencemag.org on March 11, 2010


http://www.sciencemag.org

